Industria vinului și tendințele acestui final de an
Industria vinului și tendințele acestui final de an

Publicat 11 November 2022

Lumea vinului s-a conformat mult timp unui set fix de categorii stilistice, grupate în principal în funcție de culoare. Iată mai multe informații de interes.


Industria vinului a supravieţuit, în 2022, încă unui an haotic în care și-a desfășurat activitatea în contextul unei pandemii globale. Între fenomenele meteorologice catastrofale (inclusiv incendiile din California, înghețurile devastatoare din aprilie în Franța și Italia și inundațiile din vestul Germaniei) și întreruperile lanțului global de aprovizionare, plus amenințarea tot mai mare a inflației prețurilor, instabilitatea a fost adesea considerată ca fiind singura constantă. Care sunt tendinţele industriei în acest final an?

 

Cu restaurantele în continuă revenire și cu vânzările în afara localurilor care își continuă boom-ul post-pandemic, industria își dovedește încă o dată capacitatea nesfârșită de creativitate, adaptabilitate și reziliență. Iată șase tendințe cheie care vor continua să modeleze traiectoria lumii vinului la finalul anului 2022.

 

Problemele legate de lanțul de aprovizionare și de inflația prețurilor fac ravagii, dar aduc şi noutăţi

Problemele legate de lanțul de aprovizionare au continuat să perturbe toate aspectele comerțului în 2022, provocând inevitabila inflație a prețurilor și o penurie pentru mărcile cunoscute.

 

Deși am văzut deja cum aceste probleme au avut un impact asupra pieței de șampanie, alimentând temerile legate de lacunele inevitabile în perioada sărbătorilor și dincolo de acestea, experții se așteaptă ca efectele să fie mult mai răspândite. 

 

Confruntați cu prețuri în creștere, întârzieri în expediere și stocuri limitate, cumpărătorii vor fi din ce în ce mai mult forțați să caute dincolo de opțiunile obișnuite și testate. Această situaţie ar putea stimula restaurantele să apeleze la angrosiști de tip boutique care oferă alternative la marile mărci obișnuite.

 

Astfel, sfârşitul anului 2022 ar putea pregăti terenul pentru ca regiunile și producătorii în ascensiune să câștige o vizibilitate și o cotă de piață mai bune. Este, de fapt, o șansă de a aduce vinuri mai puțin cunoscute în fața consumatorilor. Pe măsură ce unele produse de referință devin tot mai greu de obținut, am putea vedea alte regiuni care vor încerca să umple acest gol. 

 

Categoriile stilistice continuă să se estompeze 

Lumea vinului s-a conformat mult timp unui set fix de categorii stilistice, grupate în principal în funcție de culoare. Dar, pe măsură ce o generație tânără de vinificatori din întreaga lume explorează o serie de abordări și tehnici alternative de vinificație, aceste clasificări, cândva stabile, încep să se estompeze.

 

Şi la finalul anului 2022 vom continua să vedem din ce în ce mai mulți oameni care fac vinuri experimentale ce nu au o definiție fermă. Strălucitoare şi proaspete, vinurile rezultate estompează cu succes granița dintre roșu palid și rosé închis. Ne putem aștepta să vedem mai mult din această ambiguitate stilistică în viitor. Ascensiunea acestui stil de vin pare foarte potrivită într-un moment în care oamenii sunt din ce în ce mai dispuși să evite clasificările sau etichetele stricte și să ia lucrurile așa cum sunt. 

 

Vinul natural se extinde pe noi piețe

A fost o vreme când contracultura vinului natural funcționa în cadrul câtorva grupuri limitate la marile orașe. Cu toate acestea, cu un număr din ce în ce mai mare de importatori de mici dimensiuni, axați pe produse naturale, mișcarea își face rapid loc în regiuni ale lumii care au fost mult timp dominate de marii distribuitori naționali și de mărcile deținute de corporații. 

 

Această mişcare este un pilon esențial al noului curent al vinului. Pe măsură ce această evoluție continuă, apare un nou grup demografic de consumatori, mulți dintre ei nu s-au considerat niciodată băutori de vin.

 

Vinul spumant devine, în sfârșit, un produs de bază în viața de zi cu zi

Categoria vinurilor spumante a crescut cu peste 13% în rândul băutorilor americani în ultimii doi ani - un impuls ascendent care nu dă semne că se va diminua prea curând, chiar și cu amenințarea penuriei de șampanie și a creșterilor de preț.

 

Deloc surprinzător, vânzările de șampanie au dominat sectorul premium al pieței spumantelor. Pe măsură ce consumatorii se orientează către aceste forme mai accesibile de spumant, ei dau în sfârșit jos categoria de pe piedestalul “sărbători și ocazii speciale” și revendică bulele ca parte a repertoriului de consum zilnic. 

 

Comerțul electronic devine creativ pentru a păstra clientela Covid, recent achiziționată

Chiar dacă lumea s-a redeschis în mare parte, vânzările de vinuri online au rămas puternice. Dar viitorul sectorului de comerț electronic se confruntă acum cu o provocare importantă: cum să găsească modalități creative de a stimula angajamentul digital și de a-și păstra baza de clienți recent achiziționată.  

 

Cheia pentru a menține această creștere? Convingerea clienților că achiziționarea de vinuri online poate fi la fel de satisfăcătoare precum căutarea de recomandări de la un comerciant de vinuri de încredere din cartier. 

 

Renunțarea la listele de vinuri de la restaurant pentru vinuri experimentale la pahar

Având în vedere că prețurile cresc rapid, tendința pre-pandemică a listelor de vinuri mai mici și mai concentrate se va extinde cu siguranță până în 2023. În același timp, însă, ne putem aștepta ca meniurile de băuturi să devină mai experimentale, depășind șabloanele care erau considerate cândva standardul industriei. 

 

Tendinţa este în avantajul consumatorilor, pentru că le permit acestora să exploreze sortimente mai obscure într-un format neamenințător din punct de vedere al costurilor. Iar restaurantele pot oferi o colecţie vinuri la pahar orientată către regiuni şi sortimente care ies din tipare.