Vin bun: cum se alcătuiește prețul?
Vin bun: cum se alcătuiește prețul?

Publicat 19 November 2022

Vin bun: cum se alcătuiește prețul? CLICK pentru mai multe informații care te-ar putea interesa!



Care sunt criteriile care reușesc să influențeze prețul unui vin bun și ce este bine de știut? Iată mai multe informații care te-ar putea interesa!

Cum se poate ca unele vinuri să coste câteva zeci de lei, în timp ce altele costă mii de euro? Sunt vinurile mai scumpe chiar atât de bune? Răspunsul nu este atât de simplu. Iată câteva variabile ce pot influența modul în care este determinat prețul unui vin bun.

 

Cantitatea produsului și tehnicile de vinificare

Un aspect foarte important în determinarea prețului de vânzare al vinului este cantitatea de producție. Fiecare recoltă de struguri are propriile costuri fixe, care nu pot fi reduse și care nu sunt direct legate de cantitatea de produse îmbuteliate. Cu toate acestea, în cazul în care se produce o cantitate limitată de vin, costurile fixe au un impact major asupra prețului unei singure sticle - mult mai mult decât vinurile produse în cantități mult mai mari.

 

De asemenea, tehnicile de vinificație influențează direct prețurile. Există numeroase tehnici care, la fel ca în alte sectoare industriale sau artizanale, pot fi orientate atât spre calitate, cât și spre randament. Utilizarea tehnicilor orientate spre calitate conduce invariabil la costuri mai mari decât cele orientate spre randament, deoarece aceste produse ar fi disponibile pe piață în cantități reduse.

 

Pe lângă alegerea uneltelor și a tehnologiei disponibile de către vinificator, un alt factor cheie care influențează serios prețul unei sticle de vin este timpul. De exemplu, o sticlă de vin de rezervă costă, în general, mai mult decât un alt vin fără rezervă, dar de calitate comparabilă. Deoarece vinul de rezervă rămâne în butoaie de stejar mai mult timp decât un vin normal, acesta are o calitate mai bună, dar este și mai scump, deoarece producătorul trebuie să investească mai mult în lucruri, precum învechirea, materiale, spațiu de depozitare etc.

 

Ambalarea

Un alt element la fel de important este ambalajul - adică sticla, dopul și eticheta. Și aici, costurile pot varia de la un produs la altul. Nu ar trebui să surprindă pe nimeni faptul că unii producători care doresc să le ofere consumatorilor o „experiență” unicăm sunt pregătiți să acorde o atenție deosebită ambalajelor pe care le folosesc pentru vinurile lor. Aceștia pot alege să folosească sticlă mai grea sau o etichetă cu hârtie sau manoperă mai fină. Brandingul produsului poate fi conceput și realizat de agenții profesionale de branding, iar dopul poate fi realizat cu o calitate mai fină a plutei. Toate aceste elemente pot creşte semnificativ preţul vinului.

 

Teritoriu, producție și aprecieri critice

Prețul unui vin bun nu este determinat doar de cantitatea de produse fabricate, de tehnicile de vinificație folosite sau de ambalaj. Cea mai mare parte a prețului este determinată de o combinație între originea teritorială, aprecierea critică și istoria produsului și a cramei.

 

Anumite părți ale lumii sunt potrivite pentru a produce vin bun de calitate din motive istorice și datorită anumitor caracteristici climatice. Vinul din aceste regiuni se poate lăuda cu calitatea sa unică, datorită abilităților de vinificație ale oamenilor săi, tradițiilor locale și strugurilor care și-au exprimat cele mai bune calități din timpuri imemoriale.

 

În interesul păstrării autenticității calității tradiționale, multe dintre aceste regiuni sunt protejate și reglementate de orientări foarte stricte, care au ca scop nu numai să păstreze calitatea acestor vinuri, ci și să garanteze că o cantitate de produs poate fi produsă în mod durabil și că terenul însuși este utilizat corect.

 

Aceste restricții pot avea un efect determinant asupra prețului unui vin, dar ele reprezintă, de asemenea, instrumente fundamentale pentru păstrarea calității. Iar această calitate se traduce în valoare adăugată dacă o companie poate interpreta corect gusturile consumatorilor. În afară de a discerne nuanțele de aromă, un bun critic ar trebui să fie capabil să înțeleagă și ce cer oamenii, iar acest lucru va oferi unui vin bun prima cheie a succesului, contribuind în același timp la determinarea prețului său, pe o piață care este întotdeauna reglementată de cerere și ofertă.

 

Aceleași vinuri cu prețuri diferite?

Cineva a înțeles că două sticle de vin din Italia, din exact aceleași regiuni geografice, pot avea prețuri foarte diferite. Una, de exemplu, ar putea fi vândută cu 25 de euro, în timp ce cealaltă este vândută cu 150 de euro.

 

Motivele care stau la baza acestor diferențe de preț pot fi urmărite la alți doi factori care pot determina prețul unei sticle de vin bun. Primul este ceea ce se numește „microregiune”, sau o zonă mică din cadrul unei regiuni viticole mai mari și bine cunoscute (cum ar fi Chianti). Condițiile din microregiuni sunt și mai favorabile pentru cultivarea unui anumit tip de struguri care poate produce calități cu adevărat superioare, deși în cantități foarte mici. Aceste „micro-origini” asigură o calitate superioară - împreună cu o etichetă de preț mai mare, din păcate.

 

Celălalt factor care influențează discrepanța dintre prețurile a două sticle de vin este un actor suplimentar care apare în scenă: expertul în vinuri. Experții în vinuri sunt profesioniști care și-au făcut o carieră din degustare și degustare de vinuri. Există diferite școli de gândire, dar toți sunt uniți în încercarea lor de a înțelege, de a decoda și de a publica opinii (autorizate) privind calitatea vinului.

 

Unii dintre acești experți, care lucrează ca jurnaliști, somelieri, restauratori și proprietari de crame, au ajutat mulți oameni să descopere și să aprecieze vinuri despre care publicul larg probabil că nu are cunoștință. În acest sens, acești experți au un rol care are un impact nu numai asupra pieței, ci și asupra culturii.

 

Influența acestor experți, ale căror opinii se bazează pe autoritatea pentru care au devenit cunoscuți, determină cât de pasionați și curioși vor fi consumatorii să încerce un vin, cât de mult își va dori un restaurant să aibă un vin în meniul său și cât de mult își va dori o cramă ca un vin să facă parte din colecția sa. Cu cât mai aliniate sunt recenziile pozitive, cu atât mai atractiv devine vinul pentru piață.

 

Astfel, o creștere a cererii, cauzată de prestigiul produsului și de raritatea sa naturală, este responsabilă și de creșteri serioase ale prețului de vânzare al produsului.